Dags för flashback!
Kommer Ni ihåg
för bra precis 10 år sedan, ( artikel i html format) då var A-kasse ändringar också i ropet, då nya regler skulle införas 1 januari 1997.
Då gick man man ur huse och demonstrerade för att det skulle bli svårare att kvalificera sig för ersättning.
Kommer Ni ihåg kvinnans som fick Socialdemokratin att ändra sig?
Therese Rajaniemi, blev 1996 känd som ledare för ett uppror mot en sänkning i arbetslöshetsersättningen. Rajaniemis kampanj var finansierad av Transportarbetarförbundet och fick ett så betydande genomslag i media att den socialdemokratiska regeringen var tvungen att dra tillbaka sitt förslag.

För VEM ska vi strejka nu?
Nu är det fackföreningen som ropar först och mest inte en enskild person

Då var Perssons budskap Skaffa ett jobb inom tre år, annars blir du utstämplad. Be om socialbidrag och du inte klarar dig själv.

artikel

Har det hänt något positivt på 10 år? Jag tycker mig stå och stampa på samma ställe!
Då var det 700 000 arbetslösa som skulle drabbas, varav 49 000 st som hade dåtiden ALU-jobb som en a-kasse garanti.

Jag kan inte påstå att jag fått det bättre på dessa 10 år, jag är fortfarande och snurrar i samma ekorrhjul.
Att protestera eller strejka mot höjt A-kassa, är bara en liten del i sammanhanget. Det drabbar de redan svagaste, annars tycker jag att man kan lägga höjningen på skattesedeln om den ska vara obligatorisk.
Just nu tycker 74.4% att det är okej att strejka i protest, mot är bara 25,3% i dagens Aftonbladets nät fråga
Så ska det upprepas nu – 10 år efteråt?

Aftonbladet Forum ställer frågan: Är det okej att A-kassan blir dyrare?
Nej, måste jag ju svara för jag har inga reserver att ta av!
Smygskatt skulle jag vilja säga, fast man lägger det på någon annan enhet, precis som man gjort med Tv-licensen.

Så, ÄR vi där igen nu, med ytterligare ett ogenomtänkt beslut, men med en annan regering?

Minns du hur det var för 10 år sedan och hur tycker du det är nu?
Kommer det att bli bättre?

Andra bloggar om: , , , , , ,