Är det verkligen lagligt att ändra ett påbörjat avtal? I min enfald trodde jag att sänkningarna i a-kasse ersättningen skulle börja gälla för de som blir arbetslösa från 1 januari. Men inser nu att jag har nog missuppfattat det hela totalt.

Att bli arbetslös innebär direkt konsekvensen att det blir ett stort hål i den personliga budgeten. För den som inte har några reserver för oförutsedda utgifter kan det bli direkt katastrof, då räkningarna fortfarande är desamma.

Vad blir nu konsekvensen av att a-kasse ersättningen sänks ytterligare. För vissa vad jag nu förstår förmodligen med hela 15 procent, om man varit arbetslös länge. 

Jag ser framför mig att många människor kommer att hamna hos inkasso företagen och kronofogden. Svenska folket kan inte trolla fram pengar till sin budget som regeringen gör för att täppa till sina hål.

Sökord: , , , , ,