Tre dagar kvar till nyårsafton, ändå hör jag hur det smäller bomber och skjuts raketer lite var stans omkring mig. Jag tvivlar på att det är vuxna människor som gör det.

Enligt lag skall man vara 18 år för att få köpa smällare och raketer, men att döma av alla barn långt ner i åldrarna som man ser ute till och med ensamma så undrar man hur mycket föräldrarna bryr sig, fast det är straffbart.

Enligt Försäkringsbolaget If , så kommer hundratals svenska ungdomar att skadas av exploderande fyrverkeripjäser på nyårsafton.
De har också gjort en undersökningen på ungdomssajten Lunarstorm, där de har frågat 3 165 ungdomar mellan 15 och 20 år från hela Sverige om planerna inför den kommande nyårsaftonen. 42 procent av alla svenska 15-20-åringar svarar att de kommer att dricka sig berusade och hälften av dessa, nästan 160 000 ungdomar, planerar att även skjuta nyårsfyrverkerier. Bland de 15-åriga pojkarna tänker en majoritet, 64 procent, skjuta raketer på nyår.

De flesta fyrverkeriskador som inträffar leder till söndertrasade händer, skallskador där ansikte och ögon drabbas. Men man får inte heller glömma bort att det kan bli stora materiella skador om en raket flyger fel.

Jag tror ingen vuxen vill ha på sitt samvete att man förstör en människas liv, ändå måste det vara mångar som langar dessa bomber och raketer.

Så ta ditt ansvar som vuxen och se till att du inte är deltaktig till att ett barn skadas.

Tillägg 29 dec 01.10

Såg precis att Aftonbladet skrivit om samma artikel som jag länkat till, skillnanden är att de har inte använt egna  ord för att skriva sin story utan kopierat ihop ursprungsartikeln, ändå skriver man under med journalist på Aftonbladet.
Är det så man får i hop sina artiklar kan det inte vara svårt att jobba på en tidning.

Jag tycker nog även media borde länka till de ställen de får sina uppgifter ifrån, precis som vi bloggare gör.

Sökord om: , , , , ,

eller intressanta inlägg

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~