Med den IT utveckling som sker i rasande fart så verkar det som internet tar över våra liv.

Vad är det som gör att vi alltid vill vara nåbara på något sätt om än bara som ett alias på nätet?
Hur har det blivit så här? När jag skaffade internet första gången i början på 90-talet, så sa jag redan då, detta kommer att bli perfekt för alla människor som av någon anledning inte kan eller vill träffa människor IRL. Så nära men ändå så långt ifrån.
Sen utvecklades tekniken med rasande fart och det poppade upp en massa portaler där människor knöt nya kontakter. Själv har jag aldrig varit något för att sitta och chatta, inte heller har jag något behov att knyta en massa nya kontakter som jag ska adda hit och dit för att bli vänner med.

För mig är det stressmoment, jag vill känna mig fri att prata med människor när jag känner för det och har tid.
Mobiltelefoner likaså, jag har min mobiltelefon för att jag skall kunna vara anträffbar inte som en leksak där jag surfar eller skickar sms och andra ‘roliga’ saker.

Min dator är mitt redskap i livet. All den information och lärdom jag har fått genom den eller rättare sagt internet, skulle jag aldrig kunnat lära mig genom utbildningar eller att läsa mig till i böcker.
Datorn står på dygnet runt, så närhelst jag behöver någon information så är det datorn jag går till. Men jag tar inte med mig den bärbara när jag går ut, det måste väl finnas någon gräns för hur beroende man kan bli.

Men jag undrar vart samhället är på väg när alla dessa hotspots dyker upp, där man kan surfa gratis. Aftonbladet har idag en lista på alla öppna nätverk
det verkar vara mer av en lista över människor som inte vet att deras routrar står öppna för allmänheten.

Ab skriver också om Fon, ett utbytesnätverks som ökat kraftigt i landet. Har inte riktigt kläm på den tjänsten men jag antar att internetleverantörerna kommer att surna till om deras nätkapaciteter blir överbelastade, vilket väl av vad jag förstår drabbar alla andra som sitter på samma lina.

Men dessa hotspots som dyker upp överallt, Mc Donalds, på fik, köpcentran och andra samlingspunkter. Jag fattar ingenting, tar folk med sig sin laptop om de ska gå ut och fika eller shoppa? Räckvidden på dessa hotspots brukar inte vara alltför bra och jag undrar har t.ex. Mc Donald tänkt bli internet café i framtiden ? Hur blir det då med matplatser för de som faktiskt går dit för att äta, ska de stå för att borden är upptagna av människor som sitter och surfar med sina bärbara datorer?

Tiderna förändras, det är en sak som är säker!

Sökord om: , , , ,

eller annat intressant 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~