Ser i min statistik att många söker på wordpress på svenska, hur fungerar wordpress, osv.

Jag har själv inte funnit några svenska förklaringar, men vad jag förstår så pågår någon slags översättning till olika språk. Själv har jag föreslagit att man skall översätta åtminstone FAQ till olika språk.

Men det gäller att bloggare själva tar tag i det eftersom WP är en sk. open sourse. Så jag har erbjudit mig att så smått börja översätta lite, men jag är långt ifrån någon expert på ämnet.

En viktig sak att skilja på är gratisbloggen wordpress.com, ett konto där man ger dig ett antal mallar sk. Themes att välja på. Vissa kan man redigera och lägga till egen logo, medan andra inga eller få förändringar. Det är en begränsad version av själva wordpress.

Detta förväxlas ofta med själva bloggvertyget på wordpress.org, då ska man ha en egen domän att lägga upp verktyget på och därefter kan man föändra och mixtra så gott som vad man vill. Men det kräver också en hel del kunskaper om kodning etc.

wordpress.com (WPc) är som en egen plattform, jag vill inte säga portal, för jag upplever inte samma ‘stämning’ som på andra portaler som mer liknar chatt och community. Men det är uppbyggt på multi user.
Många drar sig för att starta på WPc, för att allting är på engelska, men på få ställen har jag sett ett så välfungerande och hjälpsamt Forum, som här. Ingen fråga är för dum och alla nationaliteter blandas fast språket är på engelska.

Nackdelen jag hittat är att deras sökord (tags) bygger på kategorierna, så för att hitta i deras egen sökmotor över sökord WPc brukare använder så måste man skriva en himla massa kategorier. Men personligen tycker jag inte det gör så mycket, jag håller mig till mina ‘ämnes’ katergorier och fyller på med sökord som kan indexeras av t.ex knuff.

Så funderar du på en gratis wordpress.com blogg, kolla in deras FAQ och Forum. Du kan naturligtvis också chansa på att fråga mig på Klotterplanket
jag försöker alltid att svara eller hjälpa till.

Andra bloggar om: , , , ,

Läs något intressant

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~