Rättsområdet var en av den borgerliga alliansens profilfrågor. Justitieminister Beatrice Ask säger att den nya regeringen vill ha skärpta regler och villkorlig utskrivning från rättspsykiatrisk vård.

Av de artiklar jag läser i SvD och svt , så blir jag förvånad. De flesta som döms till rättspsykriatrisk vård vid grova brott har särskild utskrivningsprövning. Vilket innebär att det är länsrätten som fattar beslut om de skall friges. Enligt den psykriatriutredning som gjorts, så var det i maj 1400 personer inåsta och dömda till vård utav dem 900 st med särskild utskrivningsprövning.

Ändå förekommer det relativt ofta att man i media läser att en människor som begått grova våldsbrott är fria redan efter några år. Jag finner det märkligt att det är så pass slappt i vårt rättssamhälle.

I mitt tycke så är mord, ( ja jag kallar död pga våld för mord ) den värsta gärning man kan begå, man ska inte kunna komma undan för att man har en bra advokat eller för att man skyller på varanda. Mordförsök, grov misshandel som förstör en människas liv ligger i det närmaste på samma nivå, egentligen är det värre för offret får leva med sina skador resten av livet och blir aldrig fri som gärningsmannen.

– I dag går det ju att förskriva medicin, men du kan inte tvinga någon att ta den och du kollar inte upp det. Där kan man tänka sig förändringar, säger Beatrice Ask.

Vad ska man då med särskild utskrivningsprövning till, undrar jag och framförallt vad innebär den?

Nu tittar man på frågor som, förbehåll, att en patient till exempel måste sköta en viss medicinering. Vid sidan av medicineringstvång kan det handla om krav att ha kontakt med hälso- och sjukvården, avhålla sig från narkotika och alkohol och att bo på ett särskilt boende. Den som missköter sig ska tvingas till rättspsykiatrisk vård på nytt.

Frågor som dessa trodde jag i min enfald var något som automatiskt skedde. Men det rättspsykriatriska vården vad gäller brottslingar är nog långt värre än vad vi någonsin kan föreställa oss. Jag hittade en ganska skrämmande artikel från år 2000. På uppdrag från socialstyrelsen, hittade Agneta Nilsson, tidigare överläkare vid Karsuddens sjukhus stora brister i rutinerna. Hon har upptäckt flera fall där personer som dömts till rättspsykiatrisk vård aldrig skrivits in på sjukhus utan tappats bor i hanteringen. Det är stora allvarliga brister såväl på sjukhusen som i belastningsregistret.

Det skulle vara intressant att se om det blivit någon förändring. Jag vet då åtminstone en person som ständigt lider, Vendettabettan för många kamper med kriminalvården för att bli förstådd som offer.

Regeringen har, enligt Beatrice Ask, satt igång ”ett ganska omfattande arbete” på det här området. Men när det kommer en proposition vågar ännu inte justitieministern säga.

Psykriatriutredningen pågick i tre år, och därtill så skall det till mera ‘utredningar’. Med andra ord, så kommer några förändringar inte att ske än på några år, då en prop är steg 4 i lagkedjan.

Nej i vissa situtioner mals kvarnarna väldigt långsamt. Är det konstigt att det ser ut som det gör i samhället?

Sökord om: , , , , , , ,

Läs något intressant

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~