All fokus på Mona Sahlin och Carl Bildt, jag börjar tro att det ligger något annat bakom. Är det något slags inbördes krig bakom kulisserna mellan partierna för att lägga fokus på motståndaren?

Det har varit många turer kring moderaterna sedan de vann valet. Man brukar ju säga all PR är bra även den dåliga.
Från socialdemokraterna sida tycks man ha lagt på locket, det händer inte mycket på den fronten vad det gäller politik. Den enda fråga som tycks vara aktuell är vem som skall ta över ministerposten. Media spekulerar nu i Mona, men enligt DN, så är partidistriken emot henne.

I andra ringhörnan står Bildt, hans aktieaffärer ligger som topp ett bland alla medier. I den direktsända Tv4 intervjun satte han reportern på plats direkt och tyckte att det mesta var trams. Trams eller inte, överåklagare Christer van der Kwast har i alla fall beslutat att på eget initiativ inleda en undersöking om ev. muta och bestickning i optionsaffären Vostok Nafta.

Carl Bildt själv, ser inget fel i det hela utan reflekterar med, Jag har suttit i fyra år i den där styrelsen. När man avgår, om man avgår på ett rimligt sätt, så får man del i den ersättningen.
Det är ersättning för styrelsearbetet.

Kan man se det som något slags avgångsvederlag? Kanske är fallskärmsavtal ett mer lämpligt ord som flitigt delas ut oavsett om man avgår själv eller blir ‘omplacerad’.

Jag har alltid förundrats över hur vissa människor tycks fungera som robotar eller bläckfiskar kanske man ska säga, för kända namn i närlingslivet tycks ha förmågan att sitta som antingen  ordförande eller ledamot i många styrelser.
Förmodligen är jag för korkad eftersom jag anser att ett styrelseuppdrag är en viktig post. Styrelsen har ansvaret för att företaget fungerar och då bör man följa dess verksamhet ingående.

Jag antar att Bildt har fått sina arvoden löpande under dessa fyra år, vilka säkert inte heller heller har varit småpotatis. Så jag är inte ett dugg förvånad över hur han kan ha byggt upp sin förmögenhet på aktier.

Förutom Vostok Nafta så har han också suttit i styrelsen i Lundin Petroleum. Styrelseledamot i IT-konsultbolaget HiQ är ytterligare en post han lämnat. Huruvida han fortfarande har kvar sina uppdrag i PR-firman Kreab Group, Nordic Venture Network och Teleopti vet jag inte.

Säga vad man vill om Carl Bild, ingen kan anklaga honom för att vara lat och oengagerad ty förutom dessa poster i näringslivet så har han vid sidan av engagemang klarat att av sitta i styrelsen för den ryska tidningen ”Russia in Global Affairs” och för tankesmedjan Centre for European Reform.

Det är inte bara i kändisvärlden man kan sälja sitt namn och bli miljonär, det kan man även i den politiska sfären.

Jag är en av många bloggare som ger sina syn på saken, men jag är mer intresserad av fenomenet att sitta på flera viktiga poster. Är det så det fungerar även i politiken att man är närvarande i sin frånvaro, så är det inte konstigt att samhället ser ut som det gör.

Sökord om: , , , , , ,

Läs något intressant