Storebror ser dig, ett välkänt uttryck. De flesta använder det nog som ett skämt men jag blir mer och mer övertygad om att det stämmer.

I internet världen lämnar vi åtskilliga spår efter oss, även det som raderas av brukaren finns kvar. Nu tror jag visserligen ingen sitter och går igenom vad alla hundra tusentals bloggare skriver, men registreras gör det på något sätt.

Igår skrev såväl sr.se ekot som dn.se att svenskarna är postiv till mer övervakning. Visserligen var undersökningen av SCB endast en intervju av 1.000 personer, vilket inte kan anses som representativt för folket.

Jag är postitivt ställd till obligatorisk DNA-registrering. Jag ställer mig också positiv till kameraövervakning på offentliga platser. För affärsinnehavare så tycker jag det vore bra och en trygghet i brottsförebyggande syfte.

Jag tycker också det är helt okey med mobilövervakning när det gäller att hitta personer. Däremot ställer jag mig negativ till att det per automatik och godtyckande skall få avlyssnas per telefon, mail och dyligt. Buggning skall bara få användas vid misstänkta grova brottsligheter.
Jag har varit med i fall telefonavlyssning har legat som största bevismaterial vid rättegångar. Men tyvärr spelas samtal inte upp utan det blir ett hopkok av samtal som i praktiken går att manipulera hur som helst.

Men jag tror storebror bevakar oss redan nu och även mina ord tycks ha någon betydelse. Jag förstår inte varför, möjligtvis finns det anställda eller sökrobotar som söker igenom vissa ord eller rubriker.

Jag är inte mycket för statistik, men nu ikväll roade jag mig för första gången att kolla vem som tittar in.

9 januari, måste mina ord ha lockat, för då har jag besökare registrerade, dels från åtskilliga kommuner, även landsting och några tidningar. Men sedan kom ISP såsom Skatteverket, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, Riksantikvarieämbetet, Naturhistoriska Riksmuseet, för att inte tala om storebror själv Riksdagens förvaltningskontor och Regeringskansliet.

Inte vet jag om det är personal som sitter och surfar runt på arbetstid eller om det är sökmotorer som snappar upp mina inlägg. Registreras som besök gör de i alla fall.

Det skulle i vart fall vara intressant om de även lämnade några ord efter sig. Såväl ris som ros går bra🙂

Sökord om: , , , , , ,

Läs något intressant