Jag brukar vara kvick på att kritisera myndigheter och media. I normalfallet skulle även jag ha skrivit kring den stora uppståndelsen om familjen som hittades rökförgiftade och nedkylda i en jordkällare.

Men min intuition sa mig, att något inte stämde. Jag lär mig mer och mer att vara källkritisk vad det gäller media och var och varannan mediaenhet rapporterar oftast samma saker, men några få förändringar i texten.

Den första tanke som slog mig var att det gällde en asylsökande familj som levde på flykt från utvisning. Men uppgifter i media gjorde gällande att de bott i Sverige i 10 år och hade permanent uppehållstillstånd. Vore det ‘normalt’ så är min erfarenhet att invandrarna hjälper varandra med det mesta och har många släktingar och bekanta omkring sig. Jag ville inte då och inte gärna nu heller vidareutveckla min tanke med risk för att man ska kallas rasist eller något vilket jag inte är.

Istället så vill jag lägga tonvikten på hur media förmedlar information till oss. Jag vet inte varifrån första nyheten kom om denna familj i jordkällaren. SvD hade en av artiklarna. De är också en av få tidningar som meddelat att sanningen var en annan än vad man gått ut med. Men till skillnad från journalisten.se så ger de inte någon credit till journalisten på Gefle Dagblad som luskade kring historien.

Jag kollade upp den tidningen, som skrivit mycket kring ärendet och jag vill faktiskt ge dem en eloge för att de redan den 12 januari gick ut med att omständigheterna var annat än de skrivit.

Men skulle vi, som alla andra medier, ha under­låtit att tala om detta ?
En seriös morgontidning som GD lever på sitt förtroendekapital. Det är klart att vi går på nitar ibland och gör fel. En tidning behöver inte frossa i otrevliga detaljer, men i stort ska vi berätta som det är. Läsarna ska kunna lita på det som står i tidningen.

Sådan tidningar gör att man ännu kan tro att det finns substans i det man läser.

Andra bloggar intressant  om: , , , , , ,