Artiklar som t.ex idag, De tvingas sörja med mördaren på Aftonbladet, drar till sig läsare och man tycker det är förskräckligt hur samhället fungerar. För den icke drabbade så behöver man inte uppleva de negativa saker som uppstår efter ett våldsbrott med dödlig utgång.

Jag läste artikeln tre gånger, jag fick inte i hop det som stod, främst för att man inte gjort någon bakåtlänkning till själva händelsen. Ytterligare en vinklad artikel beroende på vilket budskap man vill ha fram.

Klart man blir upprörd om kvinnan i fråga som mördat mannen, skall få gå på begravningen och jag förstår de anhörigas upprördhet över att de fått meddelandet att ”Flickans advokat fick nyligen ett samtal från häktet där de meddelade att kvinnan vill ta ett sista farväl av Andreas”

Vad jag förstår sitter kvinnan i häkte och jag betvivlar att man får en permission för detta. Om så är fallet finns det ännu en lucka i lagtexten. Som anhörig kan man enligt Fonus inte neka någon att gå på en kyrklig begravning, då detta räknas som en gudtjänst och den är öppen för alla.

Själva artikeln i sig gjorde mig upprörd när man läser ”hade tidigare fått besöksförbud för hot mot bland annat sin exmake. Så sent som den 9 december i fjol blev hon häktad för olaga hot”

De anhöriga säger enligt Ab ”– Han var rädd för den här kvinnan, han hade tänkt att lämna henne men hade inte tagit steget fullt ut.” Den mördade Andreas har också en åttaårig dotter från ett tidigare förhållande.

Jag tänkte då, detta är typiskt precis som vid kvinnorelaterade brott en man som sitter fast i klorna på kvinnan och har inte styrkan att lämna henne och att han inte fått det stöd han behövt från samhället.
Men samtidigt så börjar artikeln ”hade firat nyår och var på väg ut ur kvinnans lägenhet i Trollhättan”

Jag söker vad som tidigare skrivits och hittar Expressens artiklar där låter historien en annan. Mordet kommer vi inte ifrån, men uppgifter gör gällande att de nyligen blivit sambos och att de har ett barn tillsammans, samtidigt som att hon separerat från sin man i somras. Kvinnan skall vara känd sedan tidigare för våldbrott.

Vad som är fakta kring händelsen vet bara de inblandade men klart är att media kan vinkla historier, så de går att tolkas på flera sätt. Härom dagen hade vi Olof som slog ihjäl sin handikappade pappa, som också hade två sidor av historien.

Andra bloggar intressant om: , , , , ,