Då jag har fått flera förfrågningar om hur man använder cocom.png så gör jag en hjälpsida. Jag är nybörjare på detta själv, så för all del rätta mig om jag har fel eller påpeka gärna ytterligare saker som kan underlätta.

Lättast fungerar det om man använder Firefox som webläsare. Programmet finns på svenska och har utförliga hjälptexter. Har man Firefox, så installerar man tilägget för coComment.

Man behöver inte alls ha en egen blogg eller websida, eftersom man lätt följer sina kommentarer via den egna sidan man får när man skapar kontot på coComment. Har man däremot en blogg så föreslår jag att man använder sin bloggsignatur som användarnamn. Alter Ego coComment

Använder man Firefox, så skall det lägga sig små ikoner nere i listen vid klockan. Detta har jag dock inte fått att fungera, däremot lägger sig en ikon i huvdlisten.

fflistikon.png färgen ändrar sig till orange när det finns en ny kommentar till inlägg man följer.

Avänder du däremot Internet Explorer så måste man lägg till ett sk. bookmarklet.

Gå till ovanstående länk. Högerklicka på på ikonen och välj Lägg till Favoriter. Leta reda på mappen Länkar och klicka ok. ( bäst är att inte ha fler länkar i den mappen än man vill ha synliga) Har du då inställt rätt så skall du ha fått fram coComments i din länklista. Ser du inte länklistan har du förmodligen inte klickat för att den skall visas.

cocobookm.png

I båda versionerna så loggar man in på sitt konto för att det skall hänga med bland kommentarerna. Det gör man genom att klicka på ikonen och välja länken logga in.

I Firefox så sköts resten automatiskt med man däremot i Explorer ALLTID först måste klicka på ikonen när man skall kommentera. track.png

När man väl är inloggad och vill kommentera eller följa något man läser. Så ser man coComment länkningen under varje kommentarsfönster. Där kan man välja om man vill spara kommentaren eller inte genom att bocka för i rutan. Har man däremot glömt att logga in så kommer en tillfällig gäst sida att skapas för kommentarerna.
ieleavereply.png

Ibland händer det att man inte vill fortsätta att spåra kommentarerna då kan man enkelt antingen markera detta genom att trycka på ikonen eller avmarkera detta på sin egen sida.

ietracking.png

För den som har egen domän, kan man integrera hela coComment. Andra platformer har olika funktioner, endel tillåter javascript och andra inte. Så huruvida du kan dela dina kommentarer eller inte beror på vad din blogg ligger.
Blogspot kan vad jag förstår bl.a infoga rutor med kommentarer, mest cocomment kommenterare. WordPress.com kan det inte, därför går jag inte in på det här. Däremot kan man lägga till en RSS funktion så man kan följa kommentarer och lägga detta i en widget. Själv har jag valt just Rss widget.

 UPPDATERING!  Ibland händer det att den kommentar man följer INTE får namn och rubrik. Istället blir det  *YNNOR – varför bloggar du?* Enligt supporten så händer det på portaler som inte är integrerade, då det måste lägga in en speciell kod. Om du upplever att du får de felen så meddela gärna supporten under den tråd jag startat där.

Ta för vana att ALLTID kolla om det finns ett utropstecken med ( enligt bild nedan) om det gör det så klicka på det och fyll i rätt uppgifter enligt nedanstående.

obs.png

Fyll i rätt uppgifter för den blogg du vill kommentera och följa.

change.png

Andra bloggar om: , , , , ,