Att media vinklar sina artiklar för att få läsare är väl ingen nyhet. Allt är relativt hur man ser på det. Jag gör en sökning för skojs skull.

Aftonbladet har 18 januari, artikeln Aftonbladet.se är största nyhetsförmedlaren

Jag skulle inte ta dessa uppgifter med så stor allvarsamhet. De borde vara störst med sina resurser. Som jämförelse har man största konkurrenten Expressen, som samma dag gör gällande att de är dem som ökar mest vad gäller sporten. Medan Dagens Media samma dag skriver. Det går nedåt för dagspressen.

Det är en riktig katt och råtta lek. Expressen var först med bloggportal, Aftonbladet startade upp ett par månader senare. Expressen var också först med lokala redationer och bloggar, Aftonbladet hängde sen på.

Men att Aftonbladet skulle vara bäst på nyhetsförmedling kan jag inte hålla med om. Det är skillnad på att vara störst i resuser och därmed ha många läsare än att vara först ute med nyheter.

Jag har många tidningar och andra media runt om i Sverige som jag följer dagligen och oftast har jag läst Ab nyheter långt innan någon annan stans, ja det händer även att jag skriver om det före Ab, men naturligtvis är det ingen som märker det.

Vad som är och blir nyheter, kan man nog också tacka bloggare för, de är oftast dem som marknadsför artiklar och många gånger får in dem i andra vinklingar och jag är ganska övertygad om att även om inte media ger någon kredit till bloggare. Så hittar de nog nog mycket stoff till sina artiklar bland bloggarna.

Beta Alfa, har skrivit ett ganska tänkvärt inlägg. Det tycker jag även media borde läsa och ta till sig av.

Andra bloggar intressant om: , , , ,