Att åka båt med Vikinglines Cinderella får nog ske med risk för att få skabb. Sedan vecka 50 förra året har skabb florerat bland personalen och därmed utsätts även resenärerna för stor risk att drabbas.

Inkubationstiden är ca en månad, så de som drabbas kanske inte ens tänker på var och när de blivit smittade. Undra hur många som blivit anklagade av sin partner för att de varit otrogna? Men man behöver inte alls ha haft intim kontakt med någon, det räcker så bra att man t.ex dansat med någon.

All personal behandlas löpande med salva när de kommer från sina ledigheter. Berörda utrymmen och kläder har sanerats, säger Helena Kneck, informatör på Viking Line till Aftonbladet

Jag tycker det låter lite i fel ordning. För det första så kan det inte vara kul om personalen går runt och stinker skabbsalva, då krämen som skall smörjas in noga på hela kroppen skall sitta på i tolv timmar. Såväl vanliga kläder som sängkläder handdukar etc. skall därefter bytas och tvättas direkt i 60 grader.

Nu är jag varken läkare eller expert men det logiska säger mig, att en felhantering i det så fortsätter smittan. Dessutom så får man anta att personalen regelbundet tvättar åtminstone händerna och då måsta man smörja in sig direkt.
Nu tolkar jag inte artikeln som att personalen får med sig sälva och behandlas hemma, inte heller verkar övriga familjemedlemmar eller människor man har nära kontakt med rekommenderas behandling. Då är alltså risken stor att smittan går runt hela tiden.

En annan sak jag tänker på, det framgår inte vilken personal som är smittad. Men ta t.ex de som sköter städningen av hytter, de kommer hela tiden i kontakt med såväl smutsiga som rena sängkläder och genast inser jag att någon Finlandsresa lär det inte bli för mig.

Glöm för all del inte att även husdjur kan vara bärare av skabb.

Skabbmedel finns receptfritt att köpa på apoteken och info kan man finna i Fass

Andra bloggar intressant om: , , , , ,