Hur har det du med borttagandet av snö på bilen när du ska åka iväg? Hädanefter får man nog klä sig bättre och ge sig ut tidigare för att rengöra bilen.

Kände du till att det är 1500 kr i böter om du har snö eller is på biltaket ute i trafiken? Jag gjorde det inte och brukar inte ta bort mer än att det ska gå och öppna dörrarna. Motorhuven brukar få bort det mesta av snön för där har jag sett en risk mest för egen del att snöchok skall lossna av värmen och ge sig upp över rutan.

Men en kvinna har nu fått böta när Stockholms polisen stoppade snöklädda bilar.

Polisen svarar E24
”Snö kan jämställas med last. I Trafikförordningen 3 kap, 80§ stå följande att läsa.
Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.

Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor.”

Jag måste ha haft tur i dryga 25 år jag kört bil. Ja tur att inte blivit bötfälld, men att skrapa ett biltak från issnö tror jag inte många gör, dels med tanke att det är svårt att nå men också för att man skadar lacken.

Jag tycker polisen istället skall rikta in sig på lastbilar som kör sten, grus och annat material som ligger löst på flaken utan presenning. Två gånger har jag drabbats av ordentliga stenskott av löst flygande ting och DET är en fara för trafiken för man blir livrädd av smällen och bromsar per automatik.

snowcar.png

Andra bloggar intressant  om: , , , , , ,