via bloggMickey J Barczyk, diskuterar idag vad han tycker, det tråkiga ordvalet att använda sig av via- och genom källa.

Ska då jag tycka till så har jag svårt att veta vad som passar sig bäst att använda och när ska man använda sig av via? Finns det någon standard över huvud taget?
Jag försöker mest att titta hur andra gör och följa med strömmen av vad som tycks vara gängse norm i olika sammanhang.

I detta förbaskade wordpress.com, så tycks de aldrig fixa till buggen att det inte går att trackbacka. Så jag får hålla mig till att bara direktlänka.

Men så var det just detta med när var och hur? Att klampa en bloggare på tårna vill man ju inte gärna göra, men det kan vara lätt hänt om man inte vet vem som startat ett inlägg. Jag kan ju länka via Eva där jag sett något men det är ju inte säkert hon i sin tur har länkat till sin källa.

När det gäller nyheter så brukar jag länka till nyhetskällan, även om flera andra bloggare skrivit om samma sak. Men då länkar jag istället till själva knuff adressen, som sammanställer alla som skrivit om det.

Mickey, tänker börja använda sig av ordet *High five* undra hur många som kommer att förstå innebörden? Själv skulle jag hellre vilja ha någon form av standard, bloggandet vore bra mycket enklare då. Men jag kanske ska införa min egen lilla ikon som standard, då lär sig andra hur jag använder via termen🙂

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,