Så var det min tur som nr 12 att ta över stafettpinnen i sajberns blogstafett. Uppdraget kommer från den aktuella bloggerskan Kulturbloggen som på fredag släpper sin bok Alla kan blogga

Ämnet jag fick var Änglar finns dom?
Berätta om vad du tänker på när du hör ordet ängel, om har du träffat några? Hur känner vi igen en ängel, vad är en ängel?

Nu blir det kanske lite fuskigt enkelt, för jag skrev nämligen om ämnet i november i min andra blogg. Då var jag inne på Varför tror jag på änglar men inte på gud? men det känns ju inte rätt att kopiera den texten så jag får försöka att vinkla mina tankebanor.

Det första man kanske ska definiera är vad betyder ordet ängel? Förmodligen är det något helt annat för mig än vad det är för dig. Har man en gudstro kanske man definierar det med vad bibeln skriver om änglar, vilket är en hel del och uppdelade i olika hiarkier. Ärkeänglarna Gabriel och Mikael har väl de flesta hört talas om men jag tänker inte gå in i bibelns skrift eftersom jag inte läst den sedan jag var liten, så har jag ingen större kännedom om det.

Istället tar jag dig med kring mina egna tankar men jag besparar er med detaljer i mina ‘möten’.

Änglar finns, liksom ljusguider, hjälpare och andra väsen, åtminstone i min värld och tänkande. Kan man tro på och leva med något så ologiskt som telefon, fax, mail, mobil och internet där ord och röster bara svävar fritt i etern utan några som helst sladdar mellan sig, så varför skulle inte änglar finnas?

Är inte allt uppbyggt av olika molekyler och energikällor? I en tid där tekniken gör sådana enorma framsteg så finns det åtskilliga Einsteins i världen och ingen ifrågasätter det man ser men ändå inte riktigt kan förklara.

När jag hör ordet ängel, så känner jag en harmoni inom mig som är svårt att förklara. Godhet är ett för milt ord, något ljus eller glatt stämmer inte heller in för att beskriva känslan av ordet. För känslan förenas med ett tillstånd som man bara kan finna inom sig själv. Det här låter ju helt flummigt men för mig kan en ängel te sig i vilken form som helst, närhelst man behöver det. För mig är nog ljusguiden, min hjälpare densamme som en ängel eller annat väsen. Den visar sig i den form och egenskap jag behöver för tillfället.

Jag kan sitta och titta in i ett ljus och se hur dess låga fladdrar som till svar kring mina funderingar. I de svåraste stunderna så finner man på något sätt alltid en styrka att ta sig igenom. Att meditera eller lyssna på avkopplande musik, ja praktiskt tagit i alla situationer man kan gå in i sig själv och lyssna på intuitionen och sitt högre jag. Så är jag övertygad om att vi har en ängel omkring oss.

Men för den som inte tror på änglar, övernaturligt eller vad ni vill kalla det för. Så skulle jag vilja fråga, varför tror ni på ödet eller slumpen, vad är det för skillnad i tro?

För att försöka få något slut på detta stafettbidrag så skulle jag vilja säga; En ängel finns alltid om du vill att den skall finnas. Den behöver inte visa sig i allt sitt ljus eller med vingar, en ängel kan ta vilken form som helst, synlig eller osynlig, mänsklig eller förnimmelsebar. De finns där om du bara vågar känna efter.

Jag avslutar med ett av Einsteins uttryck då han i slutet av sin levnad bara konstaterade att det var ”sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom”.

och lämnar därmed över stafettpinnen till (org)kaos: Driftstatus och eftersom vi varit inne på nutid ( melodifestivalens populäritet), så tänkte jag att ämnet jag överlämnar får bli…

Rädda jorden – backa 50 år

Du befinner dig tillbaka i tiden, närmare bestämt på 50-talet innan tv eller andra moderna förströelser fanns. Hur skulle ditt liv se ut då i arbete och fritid? jämför med nu, skulle du kunna tänka dig att leva så om det kunde rädda det aktuella klimathotet?

Andra bloggar intressant om: , , ,