Alla sätt är bra även om de är dåliga i konsten att dra läsare. Ja även negativa skriverier är PR, för den är gratis, annonsplats etc. kostar idag mycket pengar när det gäller marknadsföring, därför tas allt tacksamt emot gratis så länge man omnämns.

Jag drar en paralell med ‘skitsnack’, människor upprörs över att det snackas eller skrivs skit om dem antingen öppet eller bakom ryggen. Personligen tar jag inte åt mig av sådant utan känner istället, så länge jag vet sanningen så räcker det för mig. Samtidigt som jag tänker och brukar säga till andra som tar illa upp. Tänk istället på att du är i alla fall så pass viktig att du är ett samtalsämne. Är det bättre att vara nobody i glömska? I själva verket blir just ‘skitsnacket’ en form av reklam.

Härom dagen skrev jag inlägget Konsten att skriva intressant, det här blir som en liten uppföljning, ett typexempel hur man lyckas även om det är något negativt.

Glamourprincessan, en bloggare jag inte läser eller följer. Beror nog förmodligen på bloggnamnet, för jag är inte intresserad av glitter, glamour och kändisskvaller ( så har jag uppfattat bloggen, men kan ha fel ) Vad jag förstår så hör hon till en av de mest lästa och länkade bloggarna.
-Varför? Skriver hon så mycket mer intressant eller annorulunda än någon annan? Det kan jag inte svara på personligen, men hör gärna svar på det av Er som följer henne.

Härom dagen råkade? hon av någon anledning, bli stora rubriker då hon eller rättare sagt Aftonbladet skrev att hon blir hotad för sitt bloggskrivande. Genast vaknade en massa bloggare till liv, bloggportalen har 32 länkningar, på knuff är det 35 länkningar och underbloggar. Sen är det säkerligen en massa som skrivit utan att ha länkat.

Man kan fråga sig, vad gör att just Karolina Lassbo hamnade i rampljuset? Jag kan nog med säkerhet påstå att det är många andra som blivit mer utsatta än henne och ämnet i sig, hot och trakasserier har det skrivits mycket om i media. Av vad jag förstår så blir inte heller artikeln sanningsenlig, det låter så enkelt att uttrycka sig ”Fortsätter det kommer jag att polisanmäla, säger Karolina.”
Läser Karolina juridik så borde hon veta att, ska hon anmäla så måste en stämningsansökan ske i privat regi och hur ska hon då få ut bevismaterial om vem hotaren är, när det bara är polis och åklagare som får ut sådana uppgifter. Det är så gott som helt lagligt att hota och trakassera på nätet

Tillägg 19.50:  Läste precis ett inlägg  där Fredrik Jönsson, som funktionshindrad just blivit uppmanad av kammaråklagare, att att själv driva förtalsfrågan kring hans person.

Men nu kom jag från ämnet, men Aftonbladets artikel oavsett vem som kom på den gav iaf. Karolina en massa extra reklam, vilket blir lönsamt för henne.

Nästa grej då för att inte tappa läsare, då gör hon något mindre genomtänkt. Skriver ett minst sagt rumrent inlägg i form av en kaskad av okvädesord i sin frustration att inte hennes blogg fungerar. Själv hittade jag inlägget enbart för att mer för mig intressanta bloggare, ifrågasätter om hennes blogg blivit hackad.
Jag undrar hur mycket besöksstatistiken ökade av det inlägget och hennes annonsörer förlåter henne säkert för att hon bevisade hur bloggberoende hon verkligen är, eller man kanske istället ska säga hennes frustrationer visar tydligt på att hon blivit en bloggoholic som borde få terapi för sitt missbruk.

Hur som helst, hon lyckades med konsten att dra läsare och få igång en mängd andra att ge henne en form av PR, så gör även jag eftersom jag länkar. För även om mitt syfte är ett helt annat än att marknadsföra henne, så har jag just hjälpt till.

Det ÄR konsten att marknadsföra sig själv och få läsare!

Andra bloggar intressant om: , , , , , , , ,