Det har diskuterats mycket om pedofiler sista dagarna, inte så konstigt eftersom media skrivit om flera fall. Att ämnet upprör kan man se på bloggsök och knuff.

Just ämnet pedofiler upprörs människor känslor otroligt, helt normalt men som jag skrev härom dagen Ur askan framträdde en pedofil, mycket beror ju också på hur media vinklar artiklar. Två människor hittas innebrända i en bil, varav bilägaren förmodas vara en hotad pedofil. Tidningarna blossar upp historien. Hur många medier har uppmärksammat att nu tror istället polisen att det rör sig om självmord? – Denna tanke hade jag själv som jag skrev i mina kommentarer.
Andra tänker skulle jag rädda en brinnande person om jag visste det var en pedofil? Medan flera funderar över sina grundvärderingar.

En annan omdiskuterad misstänkt pedofil, är ‘världsartisten’. Den som hängt med i skriverierna vet även vem denne är. Även här finner jag märkligheter kring det som som skrivs. Men varken jag, du eller media får eller skall döma. Det har vi ett rättsväsende till även om man många gånger inte alls begriper logiken i de sätt de dömer ut straff eller brottsrubricering.

Jag tror det är däri mycket över människors upprördhet ligger. Folk kan inte hålla sig till sakfrågan utan blandar in egna åsikter och känslor kring själva brottet. Detta skapar i sin tur otäcka minnen och frustrationer hos människor som själva varit utsatta.

På Aftonbladets bloggportal har man inte lärt sig att diskutera i sak, det har jag så många gånger påtalat. Därför kommer viktiga ämnen i skymundan. Så länge det håller sig till ‘chattande’ om ditten och datten, fungerar det relativt bra. Men när det väl blir ämnen som berör och upprör eller kan vara intressanta att debattera, så bryter rena sandlåde kriget ut som på beställning. Detta gör att de som verkligen vill debattera eller skriver intressant, försvinner i mängden av bloggchatt, eller hamnar ofrivilligt i dessa dispyter och som resultat försvinner till ett annat bloggställe.

Ämnet i sig, som verkligen är av vikt att diskutera, nämligen de utsatta barnen kommer aldrig på tal. Här har vi ‘friska’ vuxna ett stort ansvar att förhindra att dessa övergrepp sker. Socialstyrelsen har ett utmärkt kunskapsöversikt, kring ämnet.

Nu följde jag inte denna urspårade debatt. I går var jag och hedrade ytterligare ett offer för kvinnovåld. Som till slut fick offra sitt liv för att bli fri.

Även kring detta avskyvärda brott borde debatten ändras, inte hur man ska bära sig åt med förövarna utan hur man ska hjälpa offren!

Andra bloggar intressant om: , , , , , , , ,