Regeringen skövlar på i alla plan. Är det någon som ännu märkt av några förbättringar i arbetsliv eller ekonomi? Jag vet inte vad det är de försöker sig på det liknar maktbegär, när de äntligen fått tagit över stafettpinnen ett tag. Men jag tycker det lutar som om de ska falla på mållinjen.

Jag får en känsla av revolution inte för att jag har varit med om någon, men alla dessa plötsliga förändringar så undrar man.

Är förändringarna så genomtänkta egentligen?
Nytt på gång är att lägga ner Svensk kassservice, staten tycker nu helt plötsligt att det är en alldeles för dyr service, för de omkring 175 000 personer behöver den. Hur har de kommit fram till den siffran kan man undra?Man räknar tydigen framför allt äldre personer i glesbygd, som saknar annat bankkontor och som vill betala eller ta ut pengar över disk.
I min stad som är stor, finns det ett bankkontor jag kan ta ut pengar på, annars är jag hänvisad till just kassaservice eller bankomater.

Man glömmer en viktig faktor att bankomaterna ofta är stängda då pengarna är slut eller av annan anledning. Man tycks glömma att de är få affärer som man får ta ut extra pengar när man handlar. Men framför allt tycks man glömma att rånrisken blir destå större om man som PTS tycker, att exempelvis bensinkedjor eller ICA-handlare ta över Svensk Kassaservice uppgifter.

Det var ett fasligt rabalder att postkontoren skulle läggas ner, för de var inte nödvändiga ansågs det. Istället la man ut paket och frimärks servicen på lokala butiker och bensinstationer, många av dessa tvingades bygga om för att klara hanteringen. Jag undrar då, varför ska dessa ta de oekonomiska smällarna och alla risker det innebär med pengahantering?

Men eftersom PTS tydligen tycks anse att de bara är lantortsbor och gamla som använder sig av tjänsten, så förstår jag att de vill lägga ner. Eftersom många pensionärer fått så mycket sämre ekonomi iom. att de sänkte den pensionsgrundande inkomsten. Den utgör utgör nu 80 procent av den beräknade inkomsten för en förtidspensionär i stället för, som tidigare, 93 procent.

Det var tydligen ytterligare ett ogenomtänkt beslut, som strider mot den tidigare pensionsöverenskommelsen. En fråga som säkert kostar miljoner att se över, när nu Socialdemokraterna och regeringenskall inleda överläggningar för att lappa ihop 1999 års pensionsöverenskommelse.

Andra bloggar intressant om: , , , , ,