Jag blir alldeles kallsvettig, jag är för gammal för sådant här i mina tankar ologiskt tänkande.

Måhända tänker jag alldels fel och jag lär knappast leva så länge att jag ser effekter. Det jag märker är att samhället har förändrats radikalt sista 10-15 åren. För mig handlar det inte om lösningar och förbättringar, snarare om omfördelningar i statistiksiffror.
Arbetslösheten har länge varit ett stort problem, för att minska den öppna arbetslösheten så kom man på att nu var det dags för folket att lära om och uppgradera sina betyg genom att läsa in högre gymnasienivå. Ja många tog också tjänstledigt för att plugga.
Sen helt plötsligt så kom man på att nu måste alla, läsa på högskolan. Har man inte gjort det så är man ingenting värd. Kan man ens få ett simpelt städjobb idag utan att ha gått högskolan? – Ja inte för att föringa städare, som är en viktig del i samhället, men jag menar, måste man verkligen värdera all kunskap i studier och poäng?

Hela livet är ju ett evigt lärande och många gånger har nog praktiskt arbete och självstudier, mer kvalitet än vad det teoretiska kan ge.

Jag kan förstå att studier behövs, men mycket går till överdrift enligt min mening. Människor studerar år ut och år in, med höga lån som följd utan att bli garanterade några jobb. Jag brukar jämföra det med att man går och beställer en BMW av senaste modell, tvingas betala för den, men leverans lovas inte förän efter ett par år. När den tiden kommer så får man svaret tyvärr modellen har utgått, du får ta en Fiat istället eller ställa dig på kö för något annat märke.

Tiderna, samhället och utvecklingen sker i sådan rasande fart att när folk väl är färdigutbildade så är efterfrågan någon annan. Dessutom ersätts mänskligheten mer och mer med maskiner och arbetare blir i mycket därmed överflödiga.

Nu verkar det som att marknaden blivit mättad på högskoleutbildade. Ja det säger sig självt när alla ska ligga på samma nivå, så måste man höja snäppet och kraven på ‘kvalitet’ lite mer. Nu tillhör man inte eliten och gräddfilen om man ‘bara’ gått högskolan. Nej nu vill man införa ännu en nivå Läs språk och högre matte, så blir du något extra värdefullt.

Jag bara undar, vad händer med alla befintliga lärare?, eleverna kommer snart ha mer kunskap och kvalitet än de har.

90-talets skolreform, har därmed helt sågats, ska matte och språk prioriteras så måste man rikta in sig på det även i grundskolan. Men det går bara delvis ihop med skolminster Jan Björklunds planer.

Landets grundskole­elever ska ha fler lektioner i svenska, historia och religionskunskap anser han när regeringen ska se över hela läroplanen. Jag läser hans tankegångar i SvD och förundras. Är verkligen historia och religionskunskap av största vikt i yrkeslivet?
Han anser att skolan har så mycket håltimmar idag, så det borde inte bli några svårigheter att öka på dessa ämnen. Men håltimmar är inget som eleverna skapar, de skapas oftast av att det inte finns lärare att tillgå för att pussla ihop scheman, men det innebär inte att eleverna går mindre tid i skolan än vad som är lagstadgat.
Visst är historia viktigt, men är inte nuet och framtiden viktigare? Vi lever t.ex i ett IT samhälle, borde inte mer av den kunskapen läras ut. Gamla tidens A-C i uppförande och ordning borde införas i vett och etikett på nätet och andra viktiga lagar och regler.

Religion, är också viktigt, men många förknippar också religion med krig och makt. Gamla tidens religionskunskap känns förlegad. Dessutom har vi nu blivit ett sådant mångkulturellt land, så man hinner omöjligt lära sig om alla religioner på ett rättvist sätt. Religion i mitt tycke, skall inte tvingas på någon oavsett form.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,