Har suttit 40 min vid dator, redan har jag minst 7 ämnen jag skulle vilja skriva om, ändå har jag bara tagit mig en snabb titt på knuff och ögnat igenom en tredjedel av mina Rss rubriker. Jag säger som Deepedition, innan jag gör något mer ”så måste jag bara skriva om det här med bloggande”.

Jag har tänkt så mycket senaste veckorna just på detta med bloggandet och bloggosfären, att jag är blogg- datorberoende är det nog inte längre några tvivel om. Ja inte så att jag inte kan göra annat, men det har blivit en del i min vardag precis som andra dagliga sysslor.

Men tiden räcker aldrig till numera, nästan varje dag är det något nytt jag lär mig, dels genom läsandet men också över nya funktioner och annat bra att veta, för att hänga med i svängarna. Förmodligen så lär jag mig inte på rätt sätt eller rättare sagt utnyttjar funktionerna rätt. Bara att komma igång på morgonen tar sin tid om jag ska logga in mig på olika funktioner, Det är CoComment, Del.icio.us, Techorati, Färskpressat, Digga och säkert en del andra funktioner.

När jag väl kommer igång, efter att ha kollat igenom om jag måste ta itu med mina egna bloggar, innan jag läser vad som hänt under natten via olika media, så tar det mig sen oftast flera timmar att läsa igenom mina rss prenumerationer, som ökar för varje dag.

Deepedition skrev just, att genom länkningen så hittar man så mycket nytt. Man kan omöjligt hitta guldkornen själv, så det är just det, nyfikenheten tar överhand åtminstone för mig. Om någon jag ‘gillar’ länkar till något så är det ofta bra eller intressant även i mitt tycke. Jag brukar alltid kolla t.ex vad Beta Alfa tipsar om, och genom Kulturbloggen så hittade jag till Lotten, som i mitt tycke skriver både roligt och annorlunda. Från henne hittade jag till Anne-Maj, en kvinna jag är otroligt imponerad på hur väl hon hanterar sitt liv som dövblind.

Så här skulle jag kunna hålla på att räkna upp en lång lista, av vad jag hittat genom andra men inte att förglömma även via nyligen och knuff.

Även fast jag varit på nätet så många år, så har jag ändå haft en sorts respekt för den stora bloggsfären. Inte vågat mig mig ut att kommentera hos de mer kända namnen och jag har aldrig brytt mig om att på något sätt marknadsföra mig själv, istället har jag hoppat runt och bytt namn.
Man kan nog säga att jag landade när jag startade upp på Aftonbladets blogg, jag har nog inte ändrat skrivsätt utan håller mig till det som alltid intresserat mig. Men efter åtta månader där så insåg jag, att allt mitt skrivande, vilket jag ofta lägger ner timtals på, försvann i mängden av chattande och intriger. Det var då jag insåg att jag måste ut i den stora bloggosfären, vara mig själv och inte dras in i gruppgemenskap a la community, för det stadiet hade jag redan passerat då jag drog ifrån Msn Space.

Så här är jag nu, mitt Alter Ego i egen hög person och blottar min bloggsjäl. Alias:et tog jag för att det symboliserar mina andra jag, som jag haft på nätet, samtidigt som det symboliserar min rätta identitet. Jag skriver inte anonymt för att jag inte vågar eller vill stå för den och vem jag är, jag håller mig till Alter Ego, av helt privata orsaker, då äktheten på nätet kostat mig mycket lidande IRL.

Lägger Ni märke hur ofta jag använder ordet Jag? – Det är medvetet och säkert en skada från barndomen, då min pappa jämt och ständigt tjatade på att jag ska tala för mig själv och inte som om att det jag tycker och tänker skulle vara allas tankar och situation.

Beta Alfa, om jaget är på toppen eller inte, ”Bloggar sägs av slentrian ofta vara dagböcker. Därmed borde “jag” vara ett flitigt nyttjat ord. Men är “jag” faktiskt på väg bort från bloggosfären? ”, vet jag inte. Däremot vet jag vad jag själv tycker och tänker och det står jag för och jag tycker att länkningar till varandra är en stor hjälp för hela bloggosfären.

Andra bloggar om: , , , , , ,