Ytterligare en tjänst som visar hur mycket information som läcker om dig när du är uppkopplad mot nätet. Det finns väl ingen som idag tror att man är anonym?

I går skrev Aftonbladet om teleadress ( jag vill inte ens länka till stället ) för mig bevisar det bara ytterligare en gång, hur ‘storebror’ ser dig, men det är bara det, att alla som vill och har kunskap, kan utnyttja det mesta om dig.

Man kan ju undra vad brandväggar och andra blockerare gör för nytta. Man är ju allt annat än anonym eller kan känna sig säker i sitt surfande. Det verkar mera som ju mer hinder som kommer destå mer bereds vägarna för informationsspridning

Jag menar naturligtvis skall det ur brottslig synpunkt kunna spåras, men när man läser sådana uppgifter som t.ex teleadress kan ta fram om dig, då börjar man undra – vart är teknologin på väg?

Jag tänker inte ens befatta mig att ramla i gropen och skriva in mina uppgifter, gör jag det så har jag bekräftat att jag finns och förmodligen avslöjat ändå mer som sedan kommer att användas i något syfte som inte gynnar mig.

Läser man deras avsnitt om Etik och Nix

Skillnaden mellan att nå fram och tränga sig på

Teleadress har information om hur man når Sveriges privatpersoner. Vi har även uppgifter om vilka som inte vill bli kontaktade och vi vet vad lagar och regelverk föreskriver om personregister och personuppgifter. Det är skillnad mellan att nå fram och tränga sig på. Det är också viktigt att personer som inte vill bli kontaktade i marknadsföringssyfte ska slippa det.

För att säkerställa det arbetar Teleadress aktivt enligt Personuppgiftlagen, PuL, och enligt branschorganisationen SWEDMAS riktlinjer. Vi rekommenderar också de spärrmöjligheter som NIX-Telefon och NIX-adresserat erbjuder för privatpersoner som vill slippa direktmarknadsföring. Vi försöker på dessa sätt bidra till att etiken inom branschen stärks.

Med andra ord så borde jag egentligen kolla hur mycket information de har om mig, eftersom jag avsagt mig sådan här skit!, frågan är om alla i ett hushåll går under samma avböjande?

Till att börja med så är det kränkande redan från början att de ens har eller samlar uppgifter om någon innan man ens blivit tillfrågad!

Utöver möjligheterna att spärra sig via NIX-Telefon och NIX-adresserat erbjuder Teleadress en egen reklamspärr. Den läggs i vår egen databas och innebär att vi aldrig kommer att lämna dina uppgifter i marknadsföringssyfte. Det hindrar dock inte att någon annan leverantör levererar dina uppgifter för marknadsföring.

Nej, det är ju ett himla bra sätt att skylla ifrån sig !

Andra bloggar om: , , , , ,