Förvirrande eller dålig information när man tecknar avtal har nog de flesta råkat ut för. Men just idag känns det skönt att veta att man inte är den enda som missuppfattar luddiga avtal och formuleringar.

Tack och lov att jag inte hunnit utomlands med min dator, för jag skulle ha kunnat råka ut för detsamma som Tv profilen Patrik Ekwall, som nu får betala nästan 60000kr för att ha varit uppkopplad dygnet runt med sitt fria surfkort från Telia.

Jag har motsvarigheten hos Telenor, Surfa borta heter deras variant som man köper. Ett helt vanligt simkort som till mobiltelefonen, fast man köper det fyllt med datakapacitet. 500kr kostar 1000MB, men för mig säger det ingenting för jag begriper inte när det kostar och vad som kostar, av den anledningen så surfar jag inte heller via mobiltelefon.
Det räcker så bra med att jag en gång glömde, eller inte begrep kanske man ska säga, att jag skulle stänga av mobilens telefonsvarare när jag åkte utomlands. Det blev en dyr historia när räkningen kom.

Nu när jag läste detta, så plockade jag genast fram mina papper och kollade vad som stod. Jodå, det står nog men hur lätt är det att begripa de olika termerna.

Jag kan alltså välja att surfa på 3G, Det används när det finns tillgängligt, annars träder GPRS in, men under det alternativet står det (Debitering sker mot bakgrund av datavolymen)

Jaha vad är skillnaden? är det gratis med 3G?

Sen kommer då alltså vad Patrik förmodligen drabbats av CDS/HSCSD ( GSM/datakretskopplad data ) Det där begrep jag inget av, men det står; är lämpligt att använda då 3G eller GPRS inte finns tillgängligt t.ex vid användning utomlands. Debiteringen är tidsbaserad.

Här skulle jag förmodligen också trilla dit, för jag trodde att 3G eller åtminstone GPRS fanns i de flesta länder. Jag skulle nog inte heller begripa och gör det inte heller, hur kan mitt kort fungera ens OM inte simkortet fungerar i de länderna. Uppkopplingen kräver ju att kortet fungerar!

Informationen är mer än luddig, Jag kan alltså använda mitt kort, precis som man kan använda mobilen utomlands, men plötsligt så sker debiteringen efter tid istället för volym. Men att det skulle baseras på landets internettaxa framgår inte eller är det mobiltelefon taxa som menas, vilket kan vara en enorm skillnad!

Andra bloggar intressant  om: , , , , , , ,