Med dagens arbetslöshet, så får man vara glad om man har ett jobb. De vågade försöker se en utväg genom att starta eget. Att vara ensam- eller fåmansföretagare idag är inte lätt.

Det gör mig fruktansvärt upprörd att fackföreningar då skall jaga livet ur ägaren och se till att de istället lägger ner eller säljer sitt företag. Att sätta ett litet företag i blockad, månad efter månad för att man inte vill skriva på ett kollektivavtal tycker jag är höjden översittarfasoner. Att vara fackligt ansluten ska vara frivilligt, likväl som om man är med i Hyresgästföreningen eller inte. Som hyresgäst betalar jag redan en förhandlingsavgift i hyran, så jag anser inte att jag har någon anledning att lägga ut en sådan extra kostnad som en medlemsavgift innebär.

Ett småföretag som ändå flyter och har nöjda anställda, vilka i detta fall inte ens var fackligt anslutna, ska de då tvingas ta denna extrakostnad?

Salladsbaren är nu såld men eftersom Sofia inte säger till vem och när ägarskiftet tar vid så står blockaden fast. Maffiafasoner är vad det är tycker jag. Jag vet inte hur många anställda hon hade, men låt säga att nya ägarna tänker driva detta som familjeföretag. Ska man jaga dessa också? de som jobbade kanske inte heller får någon chans att fortsätta.

Hur många andra fackförbund jagar sina småföretagare? Jag känner flera som inte har några kollektivavtal i olika branscher.

Trakasserier är vad Hotell- och restaurangfacket, sysslar med och det finns väl lagar mot det också. Ibland undrar jag om det inte vore bättre om vi inte hade fackföreningar som styrde kollektivavtalen. De som drabbas är oftast låg- och medelinkomstagarna och när man inte kommer överens så utlyser man strejk.

Göran Ennerfelt säger, det har nu blivit uppenbart även för allmänheten att det råder oenighet om vem som ska bestämma i arbetsgivarnas led, Svenskt Näringsliv eller förbunden.

Ja det är knappast de vanliga knegarna, de som bråkar är de som inte känner av kronor och ören i plånboken utan de som sitter med miljonlöner och fallskärmsavtal.

Andra bloggar intressant om: , , , , , , ,