BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006

1. Hur länge har du bloggat?

-Minst 4 år på olika ställen


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

– Jag minns att jag läste en himla massa för att lära mig bloggverktyget MT innan jag började. Tyckte alla bloggar var så proffsiga så jag vågade inte börja, men gjorde det till slut för jag tycker om att skriva och debattera.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

– Förälska sig i en blogg? Nej, men däremot vet jag att Annica Tiger var en av de första jag läste, men hon bloggade ju långt innan bloggen blev känd som fenomen


4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

– Läser dem aldrig men de finns sparat i min dator, skriver nog ungefär likadant i dag, fast med mer stavfel eftersom jag blivit ordblind på senare tid.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

– Beror på vad man definierar regelbundet. Jag har ett 100-tal i min Rss läsare. Jag går ofta efter rubriker eller så ögnar jag snabbt igenom texten för att se om det är något som jag vill läsa mer ingående. Därutöver så kollar jag senast skrivit senast kommenterat på Aftonbladet eftersom jag haft mitt tillhåll där. Därutöver så går jag flera gånger dagligen till Knuff, Nyligen och Intressant så med facit i hand så läser jag nog alldeles för många bloggar och det ökar ständigt.
6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Läser ofast bara bloggar som är lite bearbetade eller har något som faller mig i smaken. Dagboksbloggar typ. *Nu ska jag gå och äta* eller annat i mitt tycke innehållslöst trams läser jag inte.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

– De flesta jag läser är tycker jag är olik mig. Men å andra sidan är det inte så många som har foto på sig så man kan avgöra likhet.
8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
– Blir lika svar här, har inte sett så många bloggare


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

– De är vana att jag sitter vid datorn oavsett om det är jobb eller privat, så de reagerar inte så mycket, inte har de någon större koll på vad jag gör heller.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

– Det är nog inte så många jag känner som vet att jag bloggar, men skulle de veta det skulle de säkert säga att de känner igen sig i medmänniskan jag är IRL


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
– Nu skriver jag mest åsikter kring skilda ämnen och dem står jag för privat också, så jag har inget problem med det. Skulle säga lika dant utanför bloggen.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
– Jag skulle nog kunna blogga om vad som helst som ämne men jag skulle inte öppet lämna ut mina anhöriga med namn och bild om jag inte hade deras godkännande först.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

– Jag ser det inte som jag bloggar för bekräftelse, snarare för att diskutera, men det är väl en slags bekräftelse det också att man skriver ett ämne som någon vill prata kring.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

– Det är jag övertygad om, ifall man bara ansstränger sig att läsa mellan raderna så kommer en personlighet fram till slut om man följer bloggaren. Sen är ju frågan om den personen öppet skulle erkänna vad man kommit fram till.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

– Jodå, jag är spontan av mig, mycket bus i den här gamla tanten 🙂 I somras gjorde slumpen att jag stötte på Vendettabettan i en kommentar, några dagar senare åkte vi på en midsommarkryssning tillsammans. Genom VB så fick jag kontakt med Tonårsmorsa som behövde lite teknisk hjälp, så det blev en semstertripp till henne som varade i nästan 3 veckor. Då hade vi även en grillkväll och då träffade jag även Svava. Sen har jag träffat Anna-Lys över en fika när hon hade vägarna förbi min stad.
Skulle vilja träffa många fler bloggare men tyvärr så är det ofta svårt att pussla i hop.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

-Jodå, framför allt om man inte kan skilja på sakfråga och person. Tror också det finns väldigt många sköra personer bakom bloggar och för dem kan det bli skadligt om de inte fattar att internetvärlden kan vara både grym och hård, men det märker man nog av mest på olika portaler och communitys. Men jag tror också att blogga kan vara en räddningsplanka för många.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

– Nej, det kan jag inte påstå, jag tar inte åt mig speciellt av det som skrivs. Nu har jag visserligen inte fått en massa ‘skit’ men skulle jag få det så anser jag att det är åsikter mer riktat mot det jag skrivit än mot mig som person. Däremot kan jag bli frustrerad över att jag inte kan svara rakt på sak som jag skulle vilja ibland.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

– Nej, jag står för det jag skriver och jag anser att om man skriver något så gäller ändå ‘lagt kort ligger’ och man får ta konsekvensen för IRL kan man inte radera något man sagt. En gång har jag raderat ett inlägg, inte för att jag ångrade mig utan för att jag insåg att jag gått i fällan att gå i försvar i tjafs.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

– Hmm, vore det en nackdel skulle jag nog inte blogga, men jag får väl säga tidskrävande då. Oftast så tar det mig åtskilliga timmar att skriva ett inlägg efter som jag söker så mycket information kring mina inlägg. Men å andra sidan är det positivt för jag lär mig en hel del som jag annars skulle vara helt ovetandes / okunnig om.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

-Jo, i någon form bloggar jag nog, förhoppningsvis kommer jag till ro någon gång men jag har insett att portaler är inget för mig, det blir för mycket ‘lekstuga’ och community gemenskap.


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

– Klart de har, jag tror att i framtiden så kommer bloggare samlas kring viktiga ämnen och bli samhällets röster som politiker måste lyssna på. Vi är en stor del av samhället och sitter med en massa kunskap och insikter i viktiga ämnen. Varför skulle politiker, media, kändisar osv. blogga om det inte vore av vikt?
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

– Det är en bra ventil att få ur sig vad som rör sig i hjärnan, skriva är en slags terapi oavsett vad man skriver om.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

– Jag är oerhört glad över att få ta del av människors livsöden, jag är tacksam över att människor påvisar hur det är i samhället. Sen anser jag rent allmänt att det mesta jag fått kunskap av via bloggar och mitt eget skrivande skulle jag aldrig någonsin kunnat lära mig genom en utbildning.


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

-Kan inte hålla reda på vilka som svarat, så jag bollar över svarandet till den som känner sig manad.

Sökord om: , , ,